zondag 21 oktober 2018

Keuken op komst (deel 1).

Weer een knoop doorgehakt! Ik heb een nieuwe keuken gekocht!

Toen ik hier kwam wonen stelde de keuken weinig voor Er stond een klein keukenblok, bestaande uit drie onderkastjes met gootsteen en drie bovenkastjes. Eigenlijk twee bovenkastjes want het middelste kastje was enkel een deurtje waarachter de geiser had gezeten.


Verder was er een plafond van vergeelde platen, met lelijk spuitwerk, en tegelwerk uit de jaren 60, retro maar niet leuk-retro. Mijn budget ging toentertijd geheel op aan het aanleggen van centrale verwarming en badkamer, dat had de hoogste prioriteit. Geld voor een nieuwe keuken was er niet dus heb ik de keuken geleidelijk aan met eenvoudige middelen opgeknapt. Toentertijd heb ik meteen de wandtegels verwijderd en de grove muren en het lelijke plafond wit geverfd. Ik heb een fornuis gekocht, een afzuigkap uit de koopjeshoek en samen met mijn koelkastje (ooit de drankenkoelkast in de schuur) naast het keukenblok gezet. Wat plankjes opgehangen voor de glazen potten en klaar.


In de keuken was inmiddels ook de nieuwe combi-ketel opgehangen boven de wasmachine die ook een plaatsje in de keuken kreeg. In de rest van mijn huis was hiervoor geen plaats.
Voorlopig kon ik met dit keukentje uit de voeten en kon ik prima "dank-je-wel-etentjes" verzorgen voor mijn klus-tams.


Natuurlijk was het af en toe wel wat behelpen en toen ik een mooie koel-vries-combinatie tegenkwam op marktplaats, heeft mijn kleine drankenkoelkastje plaats gemaakt voor mijn mooie retro-koelkast. Deze was natuurlijk hoger, dus verhuisden mijn plankjes met glazen potten naar de overkant.
Om de ketel en wasmachine bouwde ik een kast waarin ook plaats was voor mijn koffieapparaat, keukenmachine en kookboeken. Voor de wasmachine kwamen gordijntjes.
Inmiddels was de oude douche achter de keuken gesloopt, de toilet opgeknapt en was het tijd voor éen egale vloer in alle ruimtes. Dit was een heel ingrijpende klus die niet in één keer goed verliep (lees blog 18 en 25 juni 2016) en waarbij ik een aantal weken buiten heb gekookt. Helaas was het toen niet zo'n zomer als dit jaar...


Sindsdien kan ik prima werken in mijn keukentje maar natuurlijk droom ik wel van een keuken met gestuukte wanden, een strak plafond, een andere plaats voor mijn koelkast (die staat niet goed naast een gasfornuis), zonder kieren tussen aanrecht, fornuis en koelkast waar van alles tussen valt, een keuken zonder cv-ketel en wasmachine....





En nu is het zover. Na de vele keukenzaak-, pinterest- en instagram-bezoekjes en na stapels tijdschriften doorgebladerd te hebben vond ik het tijd worden om de knoop door te hakken en actie te ondernemen. De keuken is gekocht, de meet-man is al langs geweest om alles te meten. Nu nog wat puntjes op die i zetten en dan moeten afspraken gemaakt worden met elektricien, loodgieter en stukadoor. Het gaat nog een paar maandjes duren want met de feestdagen wil ik liever niet buiten koken.
(Wordt vervolgd!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten