donderdag 12 april 2018

Tuinkalender April



Hier is hij weer: de tuinkalender, dit keer van april. Het is de laatste tijd vooral Jans' tuin in plaats van Jans' huis en tuin maar dat is natuurlijk niet vreemd in deze tijd van het jaar. Je ziet de tuin nu iedere dag groener worden, overal komen de vaste planten omhoog die zich in de winter onder de grond verstopt hebben. Knoppen worden steeds dikker en hier en daar gaan ze al open. Bollen steken hun kopjes boven de grond en laten een voor een hun bloemen zien. Het groei en bloeiseizoen is overduidelijk begonnen.

  

Vorig jaar lieten de Magnolia, Sering en Malus(sierappel) het met de bloei afweten maar dit jaar beloven ze dat helemaal goed te maken. De magnolia is al begonnen, hoe mooier het weer, hoe verder haar bloemen open gaan.


Nog even en dan maken ook de Sering en Malus hun belofte waar.

 

De Wisteria (Blauwe Regen) is ieder jaar een dankbare klant. Ze zit weer vol met knoppen, net als de Viburnum met haar witte schermbloemen.




In de moestuin moet ik meer geduld hebben. Daar hebben de peultjes, doperwten, tuinbonen, bosui en radijs hun kopjes al boven de grond gestoken maar daar is alles mee gezegd. De moestuin oogt nog kaal maar toch gebeurt er van alles. Er kan ook weer wat bij gezaaid worden. De viooltjes, dille, rucola en bietjes zijn aan de beurt. Ik was helemaal vergeten dat ik vorig nazomer al zakjes zaad van paarse boontjes, wortelmix en tuinboon had gekocht op de plantenmarkt. Ik kwam ze tegen toen ik op zoek was naar de namen van de narcissen die ik afgelopen najaar langs de terras-cirkel heb geplant. Niet netjes bij het andere zaad en plantenetiketten opgeborgen maar tussen allerlei paperassen in een bakje op mijn bureautje gestopt. Ik heb nu dus al zaad voor volgend jaar. Als ik dat maar niet vergeet.  Op de goede plaats opbergen dit keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten