zaterdag 17 september 2016

Mmm, frambozenjam!

Het is een fantastisch frambozenjaar! Mijn oogst is groter dan ooit en de frambozen zijn ook groter dan ooit! Ik heb de late ofwel herfstframboos in mijn tuin, die geeft vruchten vanaf augustus tot oktober.

Volgens mijn moeder heeft de herfstframboos minder last van wormpjes dan de vroege framboos. Dat kan best kloppen want ik heb nog geen last van wormpjes in de frambozen gehad.
Ik snoei de planten na de oogst, als het blad afgevallen is of anders in februari-maart tot de grond toe weg. Er komen elk voorjaar meer scheuten bij dus ik dun ze in het voorjaar uit om te voorkomen dat ik alleen maar frambozenplanten in mijn tuin heb. Het is ook beter om niet meer dan zo'n 6 tot 10 scheuten per meter te hebben.

Elke ochtend ga ik eerst met een schaaltje de moestuin in om frambozen te plukken. Ik pluk altijd wel een schaaltje vol. Een aantal frambozen zijn voor mijn ontbijt. Heerlijk: yoghurt met muesli en verse frambozen! De rest gaat in de vriezer. Inmiddels heb ik al twee kilo frambozen in de vriezer. Dat is wel genoeg dus heb ik van de laatste pluk een paar potjes frambozenjam met munt gemaakt. Lekker hoor!
Ik denk dat ik het hoogtepunt van de oogst gehad heb. De frambozen worden nu ook wat kleiner maar ik kan nog steeds elke ochtend een schaaltje vol plukken. Wie weet bak ik dit weekend frambozentaart!

                        

Frambozenjam met munt


500 gram frambozen
250 gram geleisuiker ( ik ben niet zo'n zoet meisje, voor zoete jam gebruik je 450 gram)
1/2 citroen
1 1/2 eetlepel fijngesneden verse munt

Maak de frambozen schoon. Rasp de schil van de citroen en pers de citroen uit.

Schep in een ruime pan de frambozen, geraspte schil, citroensap en suiker door elkaar en breng alles heel langzaam aan de kook. Roer zodra het mengsel kookt alles goed door en neem de pan van het vuur. 
Leg, als het mengsel is afgekoeld, een stukje bakpapier op het fruit en laat de pan zo een nacht staan.

Was twee jampotjes in de vaatwasser of spoel de potjes en deksels om met heet sodawater en spoel ze na met kokend water. Zet de potjes tot gebruik omgekeerd op een theedoek te drogen.

Breng de volgende dag alles weer aan de kook en kook de jam zo'n 10 minuten goed door. Roer af en toe. Schep de munt door de jam. 
Schenk de jam in de potjes en sluit ze. Laat de potjes 15 minuten staan, zet ze daarna 5 minuten op de kop. Keer de potten weer en laat ze afkoelen. Bewaar de jam op een donkere plek.

(Met dank aan Appie)

Je kunt de jam 6 maanden bewaren of meteen opeten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten