dinsdag 5 juli 2016

Risotto met groene groente

Soms wil ik te veel in te weinig tijd. Zoals een boodschappennetje haken, nóg een boodschappennetje haken omdat de eerste te smal was, een patroontje schrijven voor dat boodschappennetje en ook nog foto's maken om dat patroontje duidelijk te maken én een blog schrijven over dat boodschappennetje én het blog posten. Het is dus niet gelukt. In mijn haast om alles af te krijgen, maak ik fouten in het haakwerk, vergeet ik bij een stap een foto te maken. Uiteindelijk heb ik me erbij neergelegd dat dit niet gaat lukken. Dat haakpatroontje komt een andere keer.

Dan maar een beter-laat-dan-nooit-blog over de maaltijd van gisteren:
risotto met groene groente uit eigen tuin.
Het was eindelijk droog buiten dus heb ik even een inspectierondje door de tuin gemaakt. De peultjes en tuinerwten konden geoogst worden! De peultjes hebben mooie bloemetjes wat ook nog eens leuk staat tussen al die groene groentes.. Het plukken van de peultjes schijnt de bloei en groei te stimuleren. De peulen van de tuinerwten zagen er mooi dik uit. Ik heb zowel de erwten als de peultjes dit jaar voor het eerst in de groentetuin en het is voor herhaling vatbaar. Gisteren dus voor het eerst geoogst en gegeten en het was heerlijk! De oogst was net genoeg voor twee personen.











Ik heb de erwtjes en peultjes kort gekookt zodat ze net gaar waren. Ondertussen een uitje met een teentje knoflook fruiten tot de ui glazig is. Dan de risottorijst erbij. (Ik greep mis! Geen risottorijst meer in de kast maar wel dessertrijst. Ik heb de dessertrijst gebruikt en dat ging prima!) Als ook de rijst glazig wordt, beetje bij beetje kruidenbouillon erbij. Steeds wachten tot de bouillon door de rijst is opgenomen en dan weer een scheutje erbij tot de rijst gaar is. Parmezaanse kaas erboven raspen en door de rijst roeren. Tot slot de erwtjes en peultjes erdoorheen scheppen. Ondertussen ook een stukje kipfilet kruiden, plat slaan en even bakken. Groenterisotto op diep bord scheppen, kipfilet erboven op en smullen maar!

Twee uur later was ook het nagerecht klaar: kruisbessen kruimeltaart. (En tussendoor bleef ik maar haken... ) De kruisbessen komen uit de groentetuin van mijn zus. Haar groentetuin is een stuk groter en dus ook haar oogst.  Ik kreeg een emmertje kruisbessen en wat maak je daarvan? Gelei of taart. Ik ging voor de taart! Een kruimeltaart met erin een compôte van kruisbessen. Lekker hoor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten