woensdag 21 april 2021

Een stormbestendige schutting.

Hoe blij kun je zijn met een nieuwe schutting! Ik ben er héél blij mee en slaap er een stuk lekkerder door bij stormachtig weer. Deze schutting gaat niet zo maar om.
Samen met de buurman heb ik een hout-betonschutting laten plaatsen bij Schuttingbouwbrabant.nl. Ze troffen het niet met het weer bij het plaatsen: het sneeuwde! Daar lieten ze zich echter niet door weerhouden en een paar uur later stond de 20 meter schutting en brak ook het zonnetje door. Ze hebben ook hun best gedaan mijn tuinplanten te sparen. Ik had wat planten die erg dicht op de schutting stonden tijdelijk weg gehaald en de klimplanten (de Akebia en Clematis) los gemaakt van de schutting en wat gesnoeid maar het valt natuurlijk niet mee om zo'n schutting te plaatsen en tegelijkertijd steeds op te letten waar je je voeten zet. Ik had dus wel op wat schade gerekend maar die was te verwaarlozen. Inmiddels heb ik de Akebia weer tegen de nieuwe schutting geleid. Het gebeurde allemaal net tijdens de bloeiperiode van de Akebia maar die heeft het goed doorstaan.
De Clematis heeft het zwaarder, daar lijkt weinig van over. De oorzaak ligt waarschijnlijk aan mijn snoeitechniek. Zo'n Clematis uit de Montana-serie wordt al gauw een enorme warboel wanneer je een keer de snoeibeurt na de bloei overslaat en dat is vorig jaar gebeurd. De Clematis groeide tegen een klimscherm waar hij zich helemaal doorheen had geweven. Het was geen doen om die met beleid los te maken zoals ik bij de Akebia heb gedaan en ik heb er dus stevig de schaar in gezet, net voor de bloei. Dat wordt dit jaar geen witte bloemenzee maar hij loopt wel weer uit dus hopelijk heb ik die bloemenzee volgend jaar weer. Nu de hout-betonschutting was geplaatst was er nog een gapend gat aan de achterkant van de tuin waar de vervallen oude betonschutting door wat hulpkrachten (met de nadruk op 'krachten')is verwijderd. Ik had een paar goede delen van de oude houten schutting bewaard om daarmee de achterkant dicht te maken. Ik kreeg de gouden tip om er meteen ook een poort in te maken zodat ik via die tuinpoort mijn vuil-containers buiten kan zetten. Een uitkomst! Die hoef ik nu niet meer door mijn tuin naar voren te manouvreren.
Laat het lente-weer maar komen, de tuin en ik zijn er klaar voor!
Voor
Na

Geen opmerkingen:

Een reactie posten