vrijdag 24 juli 2020

Opfleuren met bloemen uit eigen tuin.


Onlangs is er een nieuwe oorzaak gevonden voor het eeuwige gekrab van Mix. Naast voedselallergie blijkt ze ook allergisch te zijn voor een hele verzameling mijten en schimmels. Waarschijnlijk zit de huisstofmijt haar het meeste dwars. Jammer genoeg ben ik een tijd geleden gezwicht en heb ik haar de bank als relax-plek toegestaan, heel gezellig maar nu niet zo leuk meer. Ze begrijpt totaal niet waarom ik haar ineens niet meer op de bank wil hebben en blijft het hardnekkig volhouden. Zodra ik even uit beeld ben of niet oplet, nestelt ze zich meteen weer op haar favoriete plek: de bank. Inmiddels ligt er een groot kleed op dat bijna de hele bank bedekt en op 60 graden gewassen kan worden (de temperatuur die huisstofmijten niet overleven), ik vrees namelijk dat ze niet van de bank af te krijgen is. Het is het kleed dat ik in het begin gebruikte, dat haar plek markeerde op de bank. Wellicht gaat er een lampje bij haar branden en herinnert ze zich dat nog. Soms gaat ze nét op het plekje naast het kleed liggen en ik hoef maar te wijzen en ze staat met een vermoeide blik op en gaat naar een plek óp het kleed. Ik weet dat het zwak van mij is om haar toch dat plekje op de bank mét kleed toe te staan maar al haar zachte plekjes (kleedjes en mand) zijn risicovol en zelfs het vloerkleed heb ik weggehaald. Het wordt er niet gezelliger op.


Er wordt nu dagelijks extra hard gewerkt door mij: plaid, mand, kleedjes en handdoeken worden gewassen, bank en vloer worden gezogen en gedweild, iedere dag ramen en deuren open om extra te ventileren. Voor sommige mensen misschien de gewone gang van dagelijkse zaken maar voor mij, met enigszins beperkte energie, een hele opgave en daarbij is poetsen niet mijn grootste hobby. Bovendien ventileert mijn huis niet gemakkelijk met maar één opengaand raam. Dat brengt me bij een positieve kant van dit verhaal: misschien is het nu de tijd voor de gewenste open deuren! Én voor een nieuwe, huisstofmijt-vrije bank!


Tot het zover is, fleur ik mezelf en het huis een beetje op met een mooie bos bloemen uit de tuin. De tuin heeft nog nooit zo vol gestaan (behalve de moestuin dan) en er wordt uitbundig gebloeid.


  


Ik probeer Mix mee de tuin in te krijgen maar overdag vindt ze het vaak te warm, dan zoekt ze de koele vloer in de gang op of ligt ze op de houten vloer in de kamer. Overdag is het probleem niet, dan kan ze wel zonder de bank en komt ze gezellig aan mijn voeten liggen. Ook nu dus.



Vanavond, wanneer ik op de bank ga zitten, wil zij er gezellig bij, kruipt ze tegen mij aan, duwt met haar koppie tegen mijn been, draait op haar rug met de vraag of ik haar op haar buik wil kriebelen of onder haar kin. Zeg haar dan maar eens dat ze van de bank af moet....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten