zondag 16 juni 2019

Taart op bestelling.


Dit weekend heb ik weer enorm genoten van de ruimte in de keuken. Wanneer ik uitgebreid ga koken en/of bakken merk ik hoeveel meer ruimte ik in de keuken heb gekregen. Alles heeft en plek en er ontstaat geen chaos meer. Heerlijk!

Deze keer had ik aangeboden taarten te bakken voor een feestje van jongste dochter en vriend. Zij wilden graag een lactose-vrije citroen-meringue taart en een cheesecake met aardbeien. Met name de citroen-meringue-taart is hier in de familie een favoriet. Voor vriend van jongste dochter maak ik hem lactosevrij met sojamelk of -room in verband met zijn melkallergie.


Op het tafeltje in de keuken zet ik alle benodigdheden klaar. Het kneden van het deeg, het mixen van de vulling en het maken van de merengue gebeurt met de keukenmachine in de bijkeuken en het uitrollen an het deeg en bakken gebeurt in de keuken. Voor de citroen-meringue taart maak ik deeg dat in de koelkast moet koelen. Daarna rol ik het uit op mijn composiet aanrechtblad dat ook koud is en het deeg dus koel houdt. Precies daarom wilde ik een stenen keukenblad.





Alle gebruikte bakjes, bordjes, kommen en bestek verdwijnen na gebruik in de vaatwasser. Dat lijkt niet zo bijzonder maar voorheen had ik geen vaatwasser en dacht dat ik hem ook niet miste. Wel dus. Zo fijn dat ik hem nu toch heb!
De taarten waren trouwens ook snel verdwenen, zo snel dat ik er zelf maar een heel klein stukje van heb kunnen proeven. Daarom heb ik de volgende dag nog een klein exemplaar voor mezelf gebakken en er een lekkere punt van gesneden voor bij de koffie.


Lekker hoor!


citroen-meringue taart:

voor de bodem:
200 gram bloem
15 gram maizena
100 gram witte basterdsuiker
125 gram (plantaardige) boter (in blokjes0
1 ei
voor de vulling:
3 eieren
125 ml (soja-)kookroom
75 gram kristalsuiker
rasp en sap van 1 citroen
voor de topping:
4 eiwitten
125 gram kristalsuiker
125 gram poedersuiker
10 gram maizena

ingevette lage taartvorm van ca. 24 cm
bakpapier
blindbakvulling
deegroller
keukenmachine met kneedhaak en garde en metalen of glazen kom
spuitzak

bodem:
Meng bloem, maizena en basterdsuiker met een snufje zout. Kneed er met de boter en het ei een egaal deeg van en laat dit deeg een half uur rusten in de koelkast.
Verwarm de oven op 180 graden. 
Rol het deeg op een met bloem bestoven werkvlak uit en bekleed er de taartvorm mee. Leg een stuk bakpapier op het deeg en verdeel de blindbakvulling erover. Bak ongeveer 8 minuten in de oven en laat daarna afkoelen. Verwijder het bakpier met de blindbakvulling. Zet de oven op 120 graden.

vulling:
Klop 3 eieren met de kookroom en kristalsuiker tot een glad mengsel. Roer er de citroensap en -rasp doorheen. Giet dit mengsel op het deeg in de vorm en bak ca 30 minuten in de oven totdat het gestold is. Laat daarna afkoelen.

topping:
Zorg dat kom en garde vetvrij zijn en wrijf ze evt extra in met de uitgeknepen citroenhelften. Klop de eiwitten een beetje luchtig met een snufje zout. Voeg dan al kloppend lepel voor lepel de kristalsuiker toe. Klop het ongeveer 4 minuten tot het schuim stevige pieken heeft. Spatel er de poedersuiker en maizena doorheen. 
Doe de meringue in een spuitzak en spuit deze over de taart. Kleur de merengue onder een hete ovengrill (niet te hoog en let op, het gaat snel!)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten