zondag 21 mei 2017

Tuinierkunsten.

Vorig jaar heb ik mijn tuinpad verlegd zodat ik een gazonnetje voor Mix kon creƫren. Van een ietwat diagonaal, vrijwel recht pad naar een slingerend pad. De tuin is er qua ontwerp beter van geworden maar het is ook ten koste van planten gegaan. Een aantal planten zijn dit jaar niet of minder groot opgekomen. Vorig jaar stond in mei mijn tuin er beter bij dan dit jaar. Ik heb zelfs een hele kale plek. Ik heb er al twee donkerrood bloeiende stokrozen geplant maar ze hebben het enorm zwaar op deze zonnige, droge plek. Hoog tijd om de kale plek op te vullen met planten die het daar naar hun zin hebben.
Om de kale plek heen staan een buxusbol en Sanguisorba (Pimpernel), kruipt Ajuga (Zenegroen) en bloeien nu Salvia en paarse Akelei en Allium.  Op de achtergrond staan Lavatera, Aster, Hortensia en Viburnum. Ik ben dus op zoek gegaan naar planten die goed passen bij bloeiers in rose, paars, blauw, donkerrood en aubergine, eerst in mijn tuinboeken, knipsels en Pinterest en daarna bij diverse tuincentra.



Uiteindelijk ben ik thuisgekomen met Lavendelplantjes voor een haagje rondom het gazonnetje voor Mix, nog een paar plantjes Ajuga reptans en Sedum Spectabile.
Vandaag heb ik wat planten verzet en de nieuwe aanwinsten erbij gezet. Ik heb de plantjes bij het planten wat potgrond en een goede hoeveelheid water gegeven in de hoop dat ze goed aanslaan en de kale plek verleden tijd zal zijn.


Ik ben nog aan het nagenieten van deze tuindag als ik Mix binnen zie komen met een zandneus. Ze zal toch niet weer...
Ja dus. Als ik buiten ga kijken zie ik een zwarte vlek tuinaarde over de halfverharding liggen. Ertussen liggen de restanten van mijn nieuwe Sedumplant en de stokrozen. Naast het gat in de border liggen de Sanguisorba en de Allium er verfomfaaid bij. Ik tel tot honderd en plant de restanten van de planten voor zover dat gaat terug en veeg de tuinaarde bij elkaar en terug in de border. Misschien herstellen de planten zich met wat extra aandacht, water en mest.



Het is Mix haar tweede tuinierkunst deze week. Een paar dagen geleden heeft ze een gat gegraven in de kruidentuin. Gelukkig was daar geen plantschade en was de tuingrond gemakkelijk terug te vegen. Toen kon ik er nog om lachen, vandaag niet. Ze krijgt huisarrest en mag alleen onder toezicht in de tuin. Geen balspelletjes en behendigheids-oefeningetjes want ik heb het voorlopig druk met het verzorgen van gewonde plantjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten