zaterdag 22 april 2017

Wit, hout en zwart.

Dacht ik weer terug te gaan naar mijn eigen basic interieur: wit, hout en zwart, blijkt het een nieuwe woontrend te zijn. Nu is het zo dat alles weer een keer terug komt, hetzij nèt in een ander jasje, en ik ben blijkbaar van die leeftijd dat je die tweede ronde mee maakt.

Mijn eerste interieur.

Wat betreft mijn interieur, ben ik begonnen (eind jaren '80) met een witte basis (vloer, muren, plafond). Dat ik het plafond wit was, is niet vanzelfsprekend want in mijn eerste huis was een grote punt van het plafond donkerbruin geverfd en in mijn tweede huis hing aan het plafond een enorme verlaagde zandkleurige cirkel met inbouwspots. Het was nog een hele kunst die donkerbruine punt onzichtbaar te maken met witte verf. We hebben er eerst een laag isoleer op gesmeerd en daarna latex. De verlaagde cirkel in het tweede huis hebben we eruit gesloopt net als de rest van de "seventies"-inrichting om daarna alles wit te verven. In die witte basis kwamen oude blank-grenen meubelen te staan waaronder een grote Franse eettafel, een oude Engelse kledingkast en twee bankjes, gemaakt van oud grenen hout. In de bankjes lagen weer grote witte plofkussens.

Mijn tweede interieur

Mijn interieur heeft in de loop der jaren, net als ik, heel wat veranderingen doorstaan maar ik houd nog steeds van de witte basis en van oud hout en ik heb nog steeds de oude Engelse kledingkast in mijn kamer staan.

Nog altijd mooi: mijn antieke Engelse kledingkast.


Jaren heb ik getwijfeld of ik hem zou verven en als je maar lang genoeg wacht, ben je er weer helemaal blij mee. Ik vind hem nog steeds mooi tegen een witte muur. Het enige probleem is dat hij op de plek van de schouw staat. Die schouw met schoorsteen heeft plaats moeten maken voor mijn kast die de nodige bergruimte biedt. Eigenlijk wilde ik dat niet maar omdat de schoorsteen in slechte staat was en het te veel geld kostte om hem te herstellen, werd de keuze zo voor mij gemaakt. Behalve de kast is er een allegaartje aan meubels meegekomen naar dit huisje.
Gaandeweg veranderen er dingen in een poging meer eenheid te scheppen. In dit huisje is turquoise als kleur binnen gekomen omdat ik vond dat er weer kleur in mijn leven moest komen. Dat is aardig gelukt en ik ben nu weer zover dat het wel iets minder mag. Witte gordijnen bijvoorbeeld, in plaats van de turquoise exemplaren.
Zo gingen mijn bruine buisstoelen de deur uit om plaats te maken voor een zwart kuipstoeltje en een naturel, rotan exemplaar.
Vorige week heb ik mijn kerkbankje een flinke schuurbeurt gegeven. Ik heb hem vier jaar geleden op marktplaats gevonden en schuren was er nog niet van gekomen. Nu staat ie weer mooi te zijn aan mijn eettafel samen met de nieuwe stoeltjes. Helemaal volgens de nieuwe trend: wit, zwart en hout ;) !

Mijn blank geschuurde kerkbankje bij de tafel.
Gebroederlijk naast elkaar: rotan, zwart en wit.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten