vrijdag 12 februari 2021

Winter: vogels kijken en plannen maken.

Wat is het prachtig buiten! Ik houd ervan! Nu wij de sneeuw niet op kunnen zoeken, komt de sneeuw naar ons toe inclusief het wintersportzonnetje! Samen met Mix maak ik iedere dag een lekkere winterwandeling om daarna met een warm drankje lekker samen op de bank te kruipen. Vanuit mijn plekje met uitzicht naar de tuin, geniet ik van het witte plaatje.
Ondertussen droom ik van openslaande deuren waardoor ik een beter uitzicht op de tuin zal hebben. Ik ben al gestart met het voorwerk: offertes aanvragen, advies inwinnen. Zoals zo vaak blijkt het minder gemakkelijk te zijn dan verwacht. Vooral verwarming is een dingetje, de radiator vervangen door een design-radiator op het wandje naast het raam is een hele speurtocht. Er past maar een smalle en die levert niet genoeg warmte. Ik ben verder aan het speuren en ben me ook aan het verdiepen in vloerverwarming. Advies inwinnen is nu minder gemakkelijk door Corona, er komt niet zo maar eventjes iemand thuis de situatie bekijken dus heel veel gaat via mail, sites en telefoon. Ik vind het nu lastiger dan anders om in mijn eentje beslissingen te nemen maar uiteindelijk zal het wel goed komen.
Op Instagram en Facebook plopten steeds berichtjes tevoorschijn over de sneeuw, mooie plaatjes natuurlijk maar ook tips waaronder de tip om je vloerkleed in de sneeuw te leggen om hem te reinigen. Daar had ik al eens eerder van gehoord. Of het echt zal werken bij mijn kleed was natuurlijk de vraag want daar zitten al de nodige vlekken in. Ik heb het al eens gereinigd met speciaal poeder dat je erop strooit, inborstelt, in laat trekken en weer opzuigt. Ook met water met azijn schoonborstelen heb ik al eens geprobeerd en de laatste keer heb ik het bestrooid met waspoeder om het in te laten trekken en op te zuigen. Maar nu de sneeuw er is, kon ik dat ook proberen. Opfrissen doet ie zeker met deze temperaturen. Dus ik heb het kleed buiten gelegd met de goede kant op de sneeuw en daar een uurtje laten liggen.
Na een uurtje heb ik het weer binnen gelegd. Ik zie niet echt verschil, mijn vlekken zitten er nog in maar opgefrist is hij wel. Ondertussen had ik de vloer ook een poetsbeurt gegeven dus de kamer is er zowiezo beter van geworden.
Weer terug op mijn plekje met uitzicht op de tuin, geniet ik van de vogels in de tuin. Nog nooit heb ik zveel verschillende vogels in mijn tuin gezien. Ik had weer mee willen doen met de nationale vogeltelling en ik ben er dat weekend drie keer voor gaan zitten met als resultaat: 0 vogels! Ik weet het, als er geen vogels waren, willen ze dat ook weten maar ik heb niets ingestuurd. En nu: zoveel vogels, ik heb er de tuinvogel-app bij gehaald om te weten welke het allemaal zijn. Ik leer heel wat bij. Naast de bekende roeken en kraaien, zijn er ook koolmeesjes, merels, roodborstjes, keepjes (die kende ik dus nog niet) en ik zag ook een winterkoninkje. Er is ook een vogel die ik nog niet heb kunnen herkennen, ter grootte van een merel maar lichtgrijs, bruin en wit met een stukje oranje. Een kramsvogel of koperwiek denk ik (ook nog nooit eerder gezien) maar ik ga een verrekijker regelen om het beter te kunnen zien. Ik vind het te koud om me verdekt op te stellen in de tuin, het moet niet gekker worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten