zondag 12 maart 2017

Voorjaar!

Waar kun je op zo'n dag als vandaag anders over schrijven dan over de tuin!
Na een rustig weekje (even bijkomen van een actieve vakantie) heb ik enorm veel zin om in de tuin te rommelen. Er ligt een berg werk te wachten en ik weet uit ervaring dat ik geen klusjes uit moet stellen want voor je het weet is de beste tijd om te bemesten, snoeien, planten alweer voorbij. Het groen schiet de grond uit, de knoppen zwellen op, takken lopen uit. Tijd om de handen uit de mouwen te steken.
Om te beginnen heb ik een bodem-testje gedaan. Er bestaan kant en klare testjes om de zuurgraad te testen, compleet met reageerbuisje, testtablet en gedestilleerd water. Mijn scheikundelessen van vroeger zijn er niets bij!
Ik weet dat mijn tuin zandgrond met weinig voedingswaarde heeft. Dat betekent dat de grond goed luchtig is en regenwater goed doorlaat. Maar het betekent ook dat diezelfde grond het regenwater niet vasthoudt en dus snel uitdroogt en dat planten er geen voedingswaarde uithalen om te kunnen groeien. Bemesten dus! Dat heb ik gedaan en ik ben benieuwd of het resultaat heeft gehad.



Het was nog een heel gepriegel om grond, water en pilletje in het buisje te krijgen maar het is gelukt. De uitslag geeft duidelijk aan dat mijn grond licht zuur is met een pH waarde van 6.
Voor een gazonnetje is een pH waarde van 6,0-7,0 gewenst. Prima dus voor het ingezaaide grasmatje voor Mix.
Voor een moestuin is een pH waarde van 6,5 ideaal.
Ik hoef geen kalk te strooien. Gewoon weer wat organische mest strooien en inwerken en daarna bedekken met een laagje compost. De gedroogde koemest ga ik vandaag nog strooien. De zakken liggen al een week in mijn gang en dat is geen goede binnenkomer. Ik ken lekkerdere geurtjes!

Ik heb me verder vermaakt met snoeien van de Wisteria (Blauwe regen), rozen en dood hout.


De houten schutting heb ik weer gerepareerd. Niet meer gluren naar de buren!



En tot slot: ook binnen een voorproefje van de lente!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten