vrijdag 13 september 2019

Septemberappeltjes

Buiten voel je het najaar al. Ik houd ervan, september. Ik zei het al eerder: ik ben een seizoenen-mens. Voor mij hoeft het niet altijd zomer te zijn, de voor- en na-zomer zijn mijn favorieten maar ik houd van alle seizoenen. Ik kan intens genieten van het najaarszonnetje, van de tuin en de natuur die begint te verkleuren en daardoor wil ik ook binnen dingen aanpassen, de nazomer naar binnen halen. Dus verschijnen er kaarsen, groene maar ook een mosterdgele, geel-oranje bloemen en liggen de eerste sierappeltjes binnen.


Mijn Sierappelboom (Malus Red Sentinel) heb ik ooit aan het eind van het seizoen als armetierig boompje in een tuincentrum gekocht voor €5,00. Ik heb hem zo geplant dat ik het boompje vanuit huis kan zien want je kunt zowel in het voor- als najaar genieten van de Sierappel. Eerst bloeit hij in april met prachtige bloesem en in september zit hij vol met prachtig van groen via oranje naar rood verkleurende appeltjes.



Het boompje doet het heel goed in mijn tuin. Dat komt waarschijnlijk doordat ik hem zo'n goed plekje heb gegeven naast de compostbak. Hij profiteert natuurlijk van het meest vruchtbare stukje grond in de tuin en beloont mij rijkelijk met een enorme hoeveelheid appeltjes. De vogels zijn ook blij met de appeltjes maar zij wachten tot de appeltjes rood zijn en dan heb ik mijn takken al binnen.

Vandaag heb ik de eerste tak met appeltjes geknipt want ik wil ze graag oranje hebben. Ik moet niet te lang wachten om de andere takken te snoeien want het zal niet lang meer duren voordat ze vuurrood zijn. En er mogen heel wat takken af. Ik loop de hele zomer al bukkend onder de doorgebogen takken door die enorm in de weg hangen maar die ik toen niet weg wilde halen om nu een prachtige lange tak met appeltjes te hebben voor binnen. Ik verheug me nu al op het mooie plaatje van die tak in een vaas.
Voor vandaag houd ik het bij een klein takje. Het is ook altijd weer even moed verzamelen voor zo'n snoeibeurt want het boompje heeft een wat vreemde vorm en met snoeien wil ik hem zo mooi mogelijk laten worden.


Ik vertoef nog veel buiten, zeker nu er weer mooie dagen aankomen, maar 's avonds is het binnen ook fijn met mooie appeltakken, brandende kaarsjes en een fijn tijdschrift (vol lekkere courgette-recepten 😉😋).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten