vrijdag 6 september 2019

Blij van de gang.

Nog iedere dag word ik blij als ik thuis kom, mijn voordeur open doe, mijn huis binnenstap en de gang zie.


De gang is een van mijn favoriete ruimtes in huis, misschien wel de meest favoriete. Dat komt, denk ik, doordat je meteen voelt dat je een huis met geschiedenis binnenstapt door de terrazzo vloer en de oude trap. De trap heeft helaas geen originele trapleuning meer maar de treden hebben nog van die mooie afgeronde randen. De vloer heeft hier en daar beschadigingen waarvan ik de meeste (op de scheur na) zelf veroorzaakt heb. Er lagen namelijk plavuizen op de vloer toen ik het huis kocht. Deze plavuizen heb ik er afgehaald door met behulp van een 'verf-föhn' de lijm onder de plavuizen te verwarmen en daarna de plavuizen beetje bij beetje voorzichtig los te tikken. Op een paar plaatsen lukte dat minder goed en kwam bij het tikken een stukje terrazzo mee. Er zijn bedrijven die dit kunnen herstellen maar voorlopig vind ik het prima zo, de vloer vertelt zo zijn verhaal. Ik houd van de gang.


Ik ben overigens niet de enige. Mix houdt ook van de gang. Het is ook haar favoriete plek. Ze is niet voor niets op bijna alle foto's terug te vinden. Vooral 's zomers ligt ze hele dagen op de koude vloer. Het is de koelste ruimte in huis. Is de vloer te koud dan ligt ze op de kokos deurmat.



De gang is wel toe aan een nieuwe verfbeurt. Na het nodige gesjouw met kasten en bedden van boven naar beneden (en andersom) in de afgelopen jaren zijn de sporen hiervan terug te vinden op de muur. En ook op de trap zijn nu aardig wat kale plekken. In het begin deden we allemaal braaf onze schoenen uit als we naar boven gingen maar daar werden we steeds slordiger in. Eigenlijk had ik verwacht dat de trap er veel slechter uit zou zien, dat ik hem om het jaar zou moeten verven maar de verf zit er al zes jaar op. Nu kan de gang dus wel een verfbeurt hebben want naast de oude geleefde vloer vind ik een strak geverfde trap en muur wel zo mooi.
Het hele huis heeft een lik verf nodig. Misschien een goed idee om met de gang te beginnen al moet ik wel even nog wat moed verzamelen om daaraan te beginnen. Het is best een klus. En blijf ik bij dezelfde kleuren of niet? Tijd om alle ruimtes met een kritische blik te bekijken, om te beginnen de gang. Daar ga ik niet veel aan veranderen want, zoals gezegd, word ik daar nog iedere dag blij van. Zelfs word ik blij van mijn mosterdgele kapstok die ik kocht met het idee om hem te verven maar wat ik gelukkig niet gedaan heb. Ik vind hem nog steeds zo mooi. En ja, die mag dan wel weer zijn kale plekken houden.



Ook mijn locker-kastje mag blijven staan. Leuk en reuze praktisch. Hij staat vol met sjaals, mutsen, handschoenen, laarzen en schoenen.


Hopelijk kan ook de lamp blijven hangen. Ik vind hem prachtig. Oudste dochter heeft hem gemaakt en zij heeft hem nog niet meegenomen naar haar eigen huis. Misschien is ze hem vergeten. Ssstt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten